Innowacja pedagogiczna skierowana do dzieci 2,5 i 3- letnich realizowana w Publicznym Przedszkolu nr 1
"Jarzębinka" w Nowych Skalmierzycach realizowana od lipca do października 2014 r.
Innowacja została zarejestrowana przez Kuratorium Oświaty w Poznaniu pod numerem 5361.2.309.2014.
Autorzy innowacji: Katarzyna Świrta
Realizatorzy innowacji: Katarzyna Świrta, Izabela Gramont, Maria Różańska, Wioleta Drygała, Joanna Dominiak, Patrycja Augustyniak
WSTĘP
Adaptacja 2,5 - 3-latka w przedszkolu jest źródłem wielu stresów zarówno dla dziecka, jak i dla rodziców. Dlatego została opracowana innowacja „Będę przedszkolakiem”, która ma na celu ułatwić dzieciom przekroczenie progu dom – przedszkole, skrócić okres adaptacji maluchów we wrześniu, obniżyć lęk rodziców, związany z koniecznością oddania dziecka pod opiekę personelu przedszkola, oraz nawiązać współpracę z rodzicami. Zadaniem nauczycieli jest poznać każde dziecko z osobna poprzez organizowanie zajęć adaptacyjnych dla dzieci i ich rodziców. Umożliwić również przygotowanie rodziców do tej trudnej sytuacji w życiu ich dzieci i przekonać, że oddają swoje pociechy w zaufane ręce nauczycieli i personelu przedszkola.
W ramach innowacji zostaną przeprowadzone zajęcia adaptacyjne w lipcu i w sierpniu (3 dni) oraz spotkanie z psychologiem dla rodziców, zebranie z dyrektorem przedszkola oraz wychowawcami grupy.
Celem innowacji jest: stwarzanie dzieciom warunków do łatwej adaptacji w przedszkolu, złagodzenie lęku rodziców związanego z oddaniem dziecka do przedszkola poprzez integrowanie dzieci, rodziców, nauczycieli
Założenia innowacji i zamierzenia wychowawcze:Pobyt w przedszkolu i przebywanie w grupie rówieśników przyczyni się do samodzielności dziecka, nawiązaniu i pogłębianiu nowych znajomości z innymi dziećmi. Zaspokajanie podstawowych potrzeb bezpieczeństwa, akceptacji optymalizują rozwój dziecka. Wszelkie potrzeby aktywności ruchowej, wspieranie rozwoju umysłowego podczas spotkań adaptacyjnych i zajęć w przedszkolu wpłynie na wszechstronny rozwój dziecka. Poza tym dziecko przyswoi podstawowe zasady regulujące współżycie w grupie.