- Określać kierunki oraz miejsca na kartce papieru i rozumieć sens poleceń typu: Narysuj kółeczko w prawym górnym rogu kartki ......, Rysuj szlaczek , zaczynając od lewej strony kartki....;
- Uważnie patrzeć, aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach- np. pokaż dziecku obrazek, odwróć go i sprawdź ile dziecko zapamiętało
- Interesować się książkami, słuchać opowiadań, baśni itp. oraz rozmawiać na ich temat- czy potrafi opowiedzieć wysłuchaną bajkę – całą?
-Czy potrafi układać krótkie zdania, dzielić je na wyrazy, wyrazy na sylaby oraz wyodrębniać głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej?
- Czy rozumie sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków oraz innych symboli, a także odczytywać krótkie podpisy pod obrazkami, napisy na szyldach itp.
- Czy zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku- wg. kolejności?
-Czy potrafi grupować obiekty w sensowny sposób (klasyfikacja) i formułować uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne itp.;
-Czy potrafi łączyć przyczynę ze skutkiem i próbować przewidywać, co się może zdarzyć.
- Czy potrafi grupować obiekty ze względu na przynależność (do kogo należą), gdzie się znajdują (w sklepie, w domu) , do czego służą (do jedzenia, do ubierania się);
- Czy potrafi ocenić to co dobre i to co złe , czy rozróżnia prawdę od fałszu?
- Czy przestrzega zawartych umów, kulturalnie zwraca się do innych, stosuje formy grzecznościowe ( proszę, przepraszam, dziękuję, dzień dobry)?
- Czy zna zasady bezpiecznego poruszania się po ulicy, miejsce dla pieszych?
- Czy jest samodzielne ( zapina guziki, suwaki, sznuruje buty)?
- Czy jest sprawne fizycznie , utrzymuje równowagę, łapie i rzuca piłkę?
- Zna, nazywa owoce i warzywa ( krajowe i zagraniczne)?
- Zna zwierzęta domowe i żyjące na swobodzie?
- Czy zna ptaki odlatujące i pozostające na zimę?
-Czy dostrzega różnice i podobieństwa w ilustracjach?
- Czy układa loteryjki, mozaiki, puzzle?
- Czy zna i nazywa podst. figury geometryczne?
- Czy posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 10 ?
- Czy sprawnie wycina nożyczkami, lepi, koloruje, ?
- Zna adres zamieszkania, wie gdzie pracują rodzice, posługuje się imieniem i nazwiskiem?
- Czy zna nazwę miejscowości, w której mieszka, wie, jakiej jest narodowości, zna nazwę państwa i stolicę, nazywa godło i flagę państwową, zna polski hymn ?
- Czy potrafi skoncentrować uwagę na jednej wykonywanej czynności przez min. 15 minut?
Materiał zebrany i opracowany na podst. podstawy programowej dla przedszkoli , programu „Nasze przedszkole” oraz diagnoz przeprowadzonych w I półroczu obowiązujących dzieci 5- 6- letnie .
Maria Różańska