Sunday, 10.11.2024
Name days: Lena / Leon / Natalia
Idź do strony głównej Publiczne Przedszkole nr 1 Jarzębinka w Nowych Skalmierzycach

Publiczne Przedszkole nr 1 Jarzębinka w Nowych Skalmierzycach

Program profilaktyki - wspomaganie rozwoju mowy dziecka „Ładnie mówimy, gdy codziennie ćwiczymy”

Wersja do wydrukuWyślij znajomemuWersja PDF

Mowa ma ogromny wpływ na całokształt rozwoju dziecka oraz jego powodzenie w szkole. Kształtuje się i rozwija w ciągu kilku lat. Proces ten przebiega etapami, które mają charakterystyczne cechy i określony czas pojawiania się. Dzieci rozpoczynające naukę szkolną powinny już prawidłowo wymawiać wszystkie głoski, budować logiczne zdania poprawne pod względem gramatycznym. Jednak nie u wszystkich dzieci rozwój mowy przebiega harmonijnie i według przyjętych norm. Są dzieci, u których zauważa się pod tym względem nieprawidłowości. Z obserwacji wynika, że zaburzenia mowy stanowią poważną przeszkodę w funkcjonowaniu dziecka w roli ucznia i kolegi. Często z ich powodu, nie potrafi ono sprostać wymaganiom społecznym, emocjonalnym i poznawczym, stawianym przez szkołę.

Świadomość zależności między sprawnością narządów mowy, które biorą udział w artykulacji poszczególnych głosek, a prawidłową ich realizacją, przyczyniła się do opracowania programu profilaktyki czyli „działań i środków stosowanych w celu zapobiegania chorobom; likwidacja przyczyn niekorzystnych zjawisk”.

 

Głównym założeniem programu jest zapobieganie powstawaniu zaburzeń i wad wymowy poprzez wcześnie podjęte działania profilaktyczne.

Cele i założenia programu:

  • wspomaganie  prawidłowego rozwoju  mowy dziecka i systematyczne jej usprawnianie,
  • doskonalenie sprawności narządów mowy odpowiedzialnych za prawidłową artykulację głosek, wypracowanie zręcznych i celowych ruchów języka, warg i podniebienia,
  • rozwijanie percepcji słuchowej oraz prawidłowego toru oddechowego,
  • wczesne rozpoznanie istniejących problemów komunikacji językowej,
  • zapewnienie właściwej formy profilaktyki, stymulacji i terapii,
  • pedagogizacja rodziców, zachęcenie do wspomagania rozwoju mowy dziecka,

uświadomienie roli nauczyciela wychowania przedszkolnego w procesie wspomagania rozwoju mowy dziecka w tym okresie, np. wprowadzenie do ramowego rozkładu dnia systematycznie prowadzonych zabaw i ćwiczeń doskonalących sprawność narządów mowy

"Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym - rola nauczyciela w tym procesie" (Plik PDF)


Galeria Zdjęć