Mowa ma ogromny wpływ na całokształt rozwoju dziecka oraz jego powodzenie w szkole. Kształtuje się i rozwija w ciągu kilku lat. Proces ten przebiega etapami, które mają charakterystyczne cechy i określony czas pojawiania się. Dzieci rozpoczynające naukę szkolną powinny już prawidłowo wymawiać wszystkie głoski, budować logiczne zdania poprawne pod względem gramatycznym. Jednak nie u wszystkich dzieci rozwój mowy przebiega harmonijnie i według przyjętych norm. Są dzieci, u których zauważa się pod tym względem nieprawidłowości. Z obserwacji wynika, że zaburzenia mowy stanowią poważną przeszkodę w funkcjonowaniu dziecka w roli ucznia i kolegi. Często z ich powodu, nie potrafi ono sprostać wymaganiom społecznym, emocjonalnym i poznawczym, stawianym przez szkołę.
Świadomość zależności między sprawnością narządów mowy, które biorą udział w artykulacji poszczególnych głosek, a prawidłową ich realizacją, przyczyniła się do opracowania programu profilaktyki czyli „działań i środków stosowanych w celu zapobiegania chorobom; likwidacja przyczyn niekorzystnych zjawisk”.
Głównym założeniem programu jest zapobieganie powstawaniu zaburzeń i wad wymowy poprzez wcześnie podjęte działania profilaktyczne.
Cele i założenia programu:
uświadomienie roli nauczyciela wychowania przedszkolnego w procesie wspomagania rozwoju mowy dziecka w tym okresie, np. wprowadzenie do ramowego rozkładu dnia systematycznie prowadzonych zabaw i ćwiczeń doskonalących sprawność narządów mowy
"Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym - rola nauczyciela w tym procesie" (Plik PDF)