Logopeda: Marzena Karbowiak
Konsultacje logopedyczne: Godziny dostępności nauczyciela: poniedziałek godz. 15.00 - 15.30 lub po uprzednim ustaleniu terminu z nauczycielem.
Profilaktyka ważna sprawa, a to przecież jest zabawa:)
Witam Państwa bardzo serdecznie – chciałaby zwrócić Państwa uwagę na znaczenie działań profilaktycznych w rozwoju mowy dziecka.
Wakacyjna gimnastyka buzi i języka
„Wakacyjny niezbędnik logopedyczny” – to propozycje aktywności i ćwiczeń logopedycznych, oddechowych i słuchowych, które bez problemu można wykonać podczas wakacyjnego wypoczynku. Wydrukuj plik PDF i rozpocznij logopedyczną wakacyjną przygodę.
Wakacyjny niezbędnik logopedyczny - PDF
Zabawa interaktywna „Koło fortuny” – to kolejna propozycja zabaw doskonalących sprawność narządów mowy - link poniżej
https://wordwall.net/pl/resource/1248355/polski/gimnastyka-buzi-i-języka
Wiosenna gimnastyka buzi i języka
Ćwiczenia narządów mowy – tym razem w wiosennej oprawie J. Wydrukowaną kartę z obrazkami można pokolorować i porozcinać wzdłuż linii. Pojedyncze karteczki poskładać i wrzucić do pojemnika. Zadaniem dziecka jest wybrać karteczkę i wykonać zaproponowane na niej ćwiczenie, może również powiedzieć dlaczego obrazek kojarzy się z wiosną.
Inną propozycją ćwiczeń jest zabawa interaktywna „Odkryj karty” – link poniżej
https://wordwall.net/pl/resource/925405/wiosenna-gimnastyka-buzi-i-języka
Wielkanocna gimnastyka buzi i języka
„Wielkanocna gimnastyka buzi i języka” oraz zabawa interaktywna w formie kart (link poniżej) to materiał, dzięki któremu podczas zabawy z dzieckiem można doskonalić sprawność narządów mowy
https://wordwall.net/pl/resource/1260236/wielkanocna-gimnastyka-buzi
Wielkanocna gimnastyka buzi i języka - PDF
Zimowa gimnastyka buzi i języka
Gra planszowa lub zabawa interaktywna w formie ruletki (link poniżej) to ciekawa okazja do wspólnej zabawy pozwalającej jednocześnie na usprawnianie narządów mowy
https://wordwall.net/pl/resource/2064526/logopedia/logoświat-ćwiczenia-buzi-i-języka
Gra planszowa - gimnastyka buzi i języka - PDF
Świąteczna gimnastyka buzi i języka
Zaproponowane zabawy z Mikołajem przygotowują do wymowy głosek szumiących. Aby uatrakcyjnić zabawę można wyciąć obrazki i losować lub kulać kostką i wykonać każde zadanie tyle razy ile oczek jest na kostce. Przy ćwiczeniu oddechowym proszę pamiętać o prawidłowym torze oddechowym, tzn. wdech nosem – wydech ustami.
Mikołajowe minki - gimnastyka buzi i języka - PDF
Jesienna gimnastyka buzi i języka
Gra planszowa to świetny sposób na wspólną zabawę pozwalającą jednocześnie doskonalić sprawność narządów mowy.
Gra planszowa - gimnastyka buzi i języka - PDF
„Bezpieczne wakacje” – bajka logopedyczna i nie tylko …
Na początek proponuję ćwiczenie oddechowe „Balony”– należy nanieść za pomocą słomki wycięte balony na odpowiednie miejsca według koloru. Prawidłowo wykonane zadanie pozwoli odczytać hasło – starsze przedszkolaki mogą to zrobić samodzielnie J. Krótki wiersz jest wprowadzeniem do kolejnego ćwiczenia …
Ćwiczenie oddechowe „Balony” - plik PDF
Bajka logopedyczna Patrycji Siewiera – Kozłowskiej „Bezpieczne wakacje” będzie okazją do usprawniania narządów mowy oraz przypomnienia i utrwalenia ważnych zasad bezpieczeństwa, których należy bezwzględnie przestrzegać w czasie wakacji
Bajka "Bezpieczne wakacje" - plik PDF
Na koniec kilka wakacyjnych rad logopedycznych … oraz serdeczne życzenia bezpiecznych i radosnych wakacji.
Dziękuję za współpracę i do zobaczenia – pozdrawiam :)
Dmuchajka logopedyczna – zrób ją sam :)
Dzień dobry - dziś proponuję zabawę oddechową, która mam nadzieję spodoba się dzieciom. Oryginalna dmuchajka logopedyczna – trochę kosztuje, a można ją zrobić prawie z niczego i to w parę minut (wykonują rodzice) :)
Celem zabawy jest wydłużenie fazy wydechowej oraz świadome gospodarowanie oddechem.
Materiały: plastikowa butelka z nakrętką, nożyczki, słomka i coś lekkiego, np. piórko, kolorowe pompony, lekko zgnieciona folia aluminiowa, kulka z jednej warstwy chusteczki higienicznej, …
Sposób wykonania: z plastikowej butelki odcinamy górę, tak by uzyskać lejek. W nakrętce wykonujemy otwór (ja bez problemu wycięłam go nożyczkami do paznokci, innym sposobem jest, np. wypalenie dziurki w nakrętce nagrzanym gwoździem trzymanym kombinerkami). Do uzyskanego otworu w nakrętce wkładamy słomkę i zakręcamy ją na lejku. W dmuchajce umieszczamy jeden z proponowanych przedmiotów (przetestowałam wszystkie).
Gotowe - miłej zabawy :)
Należy tak wydmuchiwać powietrze przez słomkę, aby kulka unosiła się w lejku. Pomoc wielokrotnego użytku - słomkę można wymieniać, dzięki czemu uczestnik zabawy korzysta z niej w sposób higieniczny.
Ćwiczenia słuchowe – „Domino słowno – głoskowe”
Cel: doskonalenie analizy i syntezy słuchowej – wyodrębnianie ostatniej głoski w wyrazie
Uwaga – proponowane zabawy są adresowane do starszych przedszkolaków, tzn. 5-6-latków, które opanowały już analizę i syntezę sylabową oraz wyodrębnianie pierwszej głoski w wyrazie.
W przypadku wyodrębniania ostatniej głoski łatwiej jest to zrobić, gdy wyraz kończy się spółgłoską, np. komar, noc, klocek ... Wyrazy zakończone samogłoską mogą sprawiać dzieciom więcej problemów dlatego wprowadzamy je, gdy dziecko dobrze radzi sobie z wyodrębnianiem spółgłosek .
Zachęcam do wykorzystania:)
Propozycje zabaw: zobacz więcej …
Zabawa „Wielkanocne pisanki”
Dzień dobry – w związku ze zbliżającymi się świętami temat zabawy świąteczny, ale umiejętności, które ćwiczymy dotyczą usprawniania podniebienia miękkiego, ćwiczą mięsień okrężny warg oraz cofają masę języka do tyłu - co jest szczególnie ważne dla dzieci mających problemy z seplenieniem, czyli międzyzębową wymową głosek s, z, c, dz i nie tylko. Zapraszam do wykorzystania :)
Pomoce: wydrukuj lub przygotuj samodzielnie kartkę z narysowanym konturem jajka ( opis w załączniku), małe ozdobne elementy z papiery oraz słomkę.
Przebieg zabawy:
Załącznik - zobacz więcej (plik PDF)
szablon - wzory na pisankę (plik pdf)
Bajka logopedyczna „Kolorowe piórka”
Dzień dobry – dziś proponuję ćwiczenia usprawniające narządy mowy w formie opowiadania oraz ćwiczenia oddechowe.
Przeczytaj dziecku opowiadanie i we wskazanym momencie razem z dzieckiem wykonaj określone ćwiczenia. Na koniec wykonajcie wybrane ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem piórek (mogą być zrobione z papieru). Postaraj się powtórzyć ćwiczenia min. 2-3 razy w tygodniu. Miłej zabawy :)
Bajka logopedyczna „Kolorowe piórka” – zobacz więcej ….
Ćwiczenia słuchowe - „zabawy z sylabami”
Cel: doskonalenie analizy i syntezy sylabowej
Propozycje zabaw:
1. „Dokończ słowo” – kulamy do dziecka piłkę i mówimy wierszyk oraz pierwszą sylabę wyrazu, dziecko kończy wyraz i podaje całe słowo, np. pił – ka, piłka; lal – ka, lalka; śli-mak, ślimak. Wyrazy powinny być dwusylabowe. Rymowanka: „Toczę do ciebie piłkę i mówię część słowa, a ty powiedz jaka jest druga połowa …”
2. Zabawy z sylabami – zobacz więcej …
Ćwiczenia artykulacyjne „Deszczyk”
Zadaniem ćwiczeń artykulacyjnych jest między innymi doskonalenie prawidłowej i wyrazistej mowy dziecka. Zachęcam do wykorzystania …
Zalecenia: zabawę można rozpocząć, od ćwiczeń narządów mowy, np. „Wiosenna pogoda” (patrz wcześniej). Warto powtórzyć zabawę w kolejnych dniach. Nie musimy za każdym razem wykonywać wszystkich kroków poniższej instrukcji. Wystarczy przeczytać wiersz pomijając odgłosy, zadaniem dziecka jest naśladować je. Miłej zabawy J
„Deszczyk” autor A. Wacławski
„Deszczyk kapie, kap, kap, kap!
Po kałużach, chlap, chlap, chlap!
O parapet, pum, pum, pum!
I o szyby, bum, bum, bum!
Z deszczem burza, bach, bach, bach!
Rosną kwiatki, och i ach!
A po deszczu, ci-cho-sza …
Piękny kolor tęcza ma!”
Ćwiczenia narządów mowy – „Wiosenna pogoda”
„W marcu jak w garncu” oraz „Kwiecień plecień bo przeplata, trochę zimy, trochę lata” – to przysłowia przypominające nam, że przyroda potrafi nas zaskoczyć i lubi płatać figle. Proponowane ćwiczenia będą z nią związane
Wykonaj ćwiczenia związane z określoną pogodą;
Uwaga: ćwiczenia wykonujemy razem z dzieckiem
Propozycje zabaw z wykorzystaniem ćwiczeń usprawniających narządy mowy:
Ćwiczenia słuchowe – „Łańcuch wyrazów na określoną głoskę”
Cel: doskonalenie analizy i syntezy słuchowej – wyodrębnianie pierwszej głoski w wyrazie
Aby uatrakcyjnić zabawę przygotuj kartoniki lub karteczki z literkami, włóż je do pudełka lub rozłóż na stole i wylosuj jedną literkę
Propozycje zabaw:
Uwaga: dziecko uczy się od nas i z czasem staje się to dla niego coraz łatwiejsze. Zabawę warto wykorzystywać systematycznie bez nadmiernego przedłużania!
Zabawa oddechowa „Wiosenny wiatr”
Pomoce: popatrz jak wygląda trawa, weź paseczek bibuły lub karteczkę i ponacinaj ją z jednej strony tworząc paseczki. Przygotowaną w ten sposób trawkę wykorzystaj w zabawie.
Przebieg: dmuchaj na papierową trawkę długim strumieniem powietrza. Naśladuj wiosenny wiatr. Zwróć uwagę na prawidłowy tor oddechowy, tzn. wdech nosem, wydech ustami.
Zabawę można rozpocząć od ćwiczeń usprawniających narządy mowy „Poszukiwanie wiosny” (patrz wcześniej) oraz od zabawy artykulacyjnej „Wiosenne wierszyki” – dziecko kończy krótki wierszyk:
Lata osa koło … (nosa).
Radują się dzieci, gdy słonko mocno … (świeci).
Za chwilę zakwitną żółte … (żonkile).
Drzew koronę zdobią pączki … (zielone).
Piękna i radosna idzie do nas … (wiosna).
(Jeżeli dziecko ma z czymś problem, np. żonkile możecie wyszukać i zobaczyć jak wygląda ten kwiat, a zieloną trawkę można wykorzystać w pracy plastycznej, np. na temat „Idzie do nas wiosna”).
Gimnastyka narządów mowy „Poszukiwanie wiosny”
Mowa jest sprawnością – trzeba się jej uczyć
Więcej informacji na ten temat …
Sukces dziecka zależy od naszej współpracy!
Automatyzacja, czyli nawyk - to czynność, którą spełniamy odruchowo, nawet o tym nie myśląc. To rutynowy sposób postępowania lub wzór zachowania, nabyty przez częste powtarzanie.
Ostatecznym celem terapii logopedycznej jest automatyzacja, czyli prawidłowa realizacja głoski w mowie spontanicznej.
Etapy oraz częste błędy wydłużające terapię …
Artykuł pt. "Automatyzacja, czyli nawyk!" (Plik PDF)
Kiedy do logopedy?
Rozwój mowy pojawia się u wszystkich dzieci w stałej kolejności, choć rozwija się indywidualnie i może być: przyspieszony, w normie lub opóźniony, ponieważ nie każde dziecko ma identyczne warunki rozwoju oraz identyczne zdolności. Wiedza o tym co normalne i w jakim czasie, stanowi punkt odniesienia do patologii. Odnosząc się do szeroko pojętej normy możemy zaobserwować zarówno prawidłowości, jak i odchylenia, które powinny zwrócić naszą uwagę i zachęcić do podjęcia działań w tym kierunku.
Więcej informacji na ten temat (plik PDF)