Innowacja pedagogiczna skierowana do dzieci 3-letnich
realizowana w Publicznym Przedszkolu „Jarzębinka” w Nowych Skalmierzycach
w roku szkolnym 2013/2014
zarejestrowana przez Kuratorium Oświaty w Poznaniu pod numerem: 5361.2.87.2013
Realizator innowacji: mgr Lidia Gądziak, nauczyciel dyplomowany
WSTĘP
Mając na uwadze wyniki badań psychologicznych, które wskazują, że wiek przedszkolny jest najlepszym okresem na zafascynowanie dzieci językiem obcym, postanowiłam w ramach tej innowacji wprowadzić proste zabawy zawierające elementy języka angielskiego w najmłodszych grupach dzieci przedszkolnych czyli wśród dzieci 3-letnich.
Do realizacji takiego działania - dotychczas nie podejmowanego w naszym Przedszkolu - zachęcił mnie również fakt, iż w wieku pomiędzy 2 a 4 rokiem życia dziecka zostaje zakończony etap utrwalania języka ojczystego, co oznacza, że rozpoczęcie nauki języka obcego w tym okresie nie koliduje z nauką języka ojczystego. Postanowiłam więc skierować moje działanie właśnie do tych dzieci, aby po przeprowadzeniu serii zajęć i dokonaniu końcowej ewaluacji uzyskać odpowiedź czy zasadne jest rozpoczynanie zajęć językowych dla „maluszków”.
Zajęcia będą prowadzone metodą zabawową - jako podstawową formą działalności dzieci w wieku przedszkolnym - z wykorzystaniem pacynki o imieniu Mary.
Termin i sposób realizacji:
W ramach powyższej innowacji przeprowadzony zostanie cykl 4 zajęć językowych dla każdej z grup 'maluszków' („Słoneczka” - miesiąc listopad 2013r, „Maliny” - styczeń 2014r., „Jagódki” - kwiecień 2014r.) - z częstotliwością 1x w tygodniu.
Czas trwania każdego z zajęć – ok. 15 minut.
Celem głównym moich działań jest:
wprowadzenie dzieci w świat języka obcego – osłuchanie z melodią i intonacją języka angielskiego
rozwijanie u dzieci wiary we własne możliwości językowe – przełamywanie barier w posługiwaniu się językiem obcym
rozwijanie dwóch (spośród czterech możliwych) sprawności językowych: słuchania ze zrozumieniem i mówienia
Założeniem innowacji jest, aby po zakończeniu cyklu zajęć dzieci potrafiły:
zrozumieć i wykonać proste polecenia lektorki skierowane do nich w języku angielskim;
zaśpiewać zespołowo piosenkę „Hello, hello”;
przedstawić się indywidualnie swoim imieniem z użyciem zwrotu: „I am...”;
posłużyć się zwrotem na powitanie/pożegnanie : „hello/bye-bye”
użyć słów „yes-no”w odniesieniu do konkretnej sytuacji;
podać 3 nazwy przedmiotów których brzmienie jest 'podobne' do wymowy w języku polskim ( balon – „balloon”,gitara– „guitar”, banan - „banana”)
Aby dostarczyć dzieciom satysfakcji z nabytych umiejętności językowych, po zakończeniu cyklu zajęć każda z grup będzie miała okazję aby zaśpiewać piosenkę w obecności innych dzieci (np. podczas uroczystości przedszkolnej) lub dla Rodziców.
Zabawy z językiem angielskim w grupie "Jagódek"
Zabawy z językiem angielskim w grupie "Malinek"
'Zabawy' z językiem angielskim w grupie "Słoneczek"
Po zakończeniu miesięcznej serii zajęć z j. angielskiego w grupie "Słoneczek", dzieci miały okazję zaprezentować swoje umiejętności językowe podczas przedszkolnej uroczystości z okazji Dnia Misia, gdzie wystąpiły jako "misiaczki" z piosenką "Hello, hello".