nr 5361.2.86.2013
Autor:
- Katarzyna Świrta
Realizatorzy innowacji:
- Katarzyna Świrta
- Anna Błaszczyk
Wstep
Metodyka zuchowa – to system zabawy i pracy opracowany i dostosowany do dzieci młodszych. Specyfika, atrakcyjność i oryginalność może skłonić nauczycieli edukacji przedszkolnej, znających metodykę pracy z zuchami, do wykorzystania jej elementów w pracy z dziećmi zarówno podczas zajęć, jak i poza nimi. Gry, zabawy, pląsy pomagają w osiągnięciu lepszej orientacji przestrzennej, rozwijają pamięć ruchową, aktywność twórczą i odtwórczą, muzykalność, artykulację. Umożliwiają ponadto uczestnictwo dzieci, które nie przejawiają zdolności twórczych, dzieci niepełnosprawnych, nieśmiałych – nie są to bowiem popisy lecz zabawa, w której może wziąć udział każdy. Czasem pomagają też wyciszyć grupę, rozładować napięcia emocjonalne, czy jakąś trudną sytuację. Zbiórki dają sposobność wyrażania uczuć, śmiechu, zabawy, dowcipu; pokazywania swojej sprawności, dzielności a także współdziałania. Ponadto wspólne zabawy, pląsy, tańce i piosenki śpiewane i tańczone w grupie, z podziałem na role, bardzo integrują grupową (zuchową) społeczność, a także są jej wyróżnikiem. Najważniejszym zadaniem gromady jest poszukiwanie coraz to nowych i coraz ciekawszych przygód.
Rodzaj innowacji: programowa, metodyczna oraz organizacyjna.
Sposób realizacji: w ramach zajęć dodatkowych,
Miejsce realizacji: Realizacja projektu odbywać się będzie w przedszkolu i w terenie.
Data rozpoczęcia: listopad 2013r.
Data zakończenia: czerwiec 2014r.
Głównym celem innowacji jest umożliwienie wszechstronnego rozwoju dzieciom 6-letnim poprzez zdobywanie sprawności i gwiazdek zuchowych oraz przygotowanie do wstąpienia do drużyny zuchowej w szkole podstawowej. W czasie realizacji projektu dzieci realizują wybrane punkty podstawy programowej np.:
- ukazywanie sensu praw i obowiązków, zasad i reguł, nakazów i zakazów obowiązujących w różnych sytuacjach społecznych: w grupie rówieśniczej, w przedszkolu, w rodzinie, w społeczności lokalnej;
- wyszukiwanie, selekcjonowanie i wykorzystanie informacji z różnych źródeł;
- ukazywanie dzieciom konieczności doskonalenia samego siebie;
- komunikowanie się za pomocą komputera i technologii informacyjno - komunikacyjnych.
CELE I ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZE:
1. Rozwijanie zdolności poznawczych i ukierunkowanie zainteresowań dziecka
2. Stworzenie warunków do wszechstronnego, intelektualnego, społecznego, duchowego, emocjonalnego i fizycznego rozwoju dziecka
3. Kształtowanie osobowości wychowanków przy poszanowaniu jego prawa do wolności i godności
4. Upowszechnienie i umocnienie przywiązania do wartości i wolności prawdy, sprawiedliwości, samorządności, tolerancji i przyjaźni
5. Stworzenie warunków do nawiązania i utrwalania silnych więzi międzyludzkich
6. Upowszechnienie wiedzy o świecie przyrody, formy przeciwstawiania się jego niszczeniu przez cywilizację
7. Wdrażanie do podejmowania zadań w sytuacjach trudnych
8. Rozwijanie umiejętności pełnego realizowania własnych pomysłów, ocenianie ich na kolejnych etapach realizacji
9. Uwrażliwienie na wartości związane z rodziną i Ojczyzną
METODY SŁUŻĄCE OSIĄGNIĘCIU CELÓW:
1. Metoda harcerska
2. Uczenie się w działaniu
3. Praca w małych grupach
FORMY PRACY:
1. Zuchowe znaki, zwyczaje, obrzędy
2. Gawęda
3. Gry i ćwiczenia
4. Majsterka zuchowa
5. Piosenki i pląsy
6. Pożyteczne prace
7. Zabawa tematyczna
SPOSOBY REALIZACJI PROGRAMU
- opracowanie planu pracy, uwzględniającego indywidualny rozwój dziecka
- przygotowanie cyklu zbiórek
- współpraca ze środowiskiem
- konfrontowanie swoich umiejętności poprzez udział w konkursach, turniejach, rajdach
- redagowanie zakładki strony internetowej o aktualnościach gromady zuchowej
IV. Spodziewane efekty
Po zakończeniu innowacji zuchy zdobędą wybrane sprawności zuchowe, zdobędą gwiazdki zuchowe, przygotują się do wstąpienia do drużyny zuchowej w szkole, będą znały swoje mocne i wymagające doskonalenia strony, będą otwarte- chętne do pracy i zabawy.
V. Ewaluacja
Zadanie ewaluacji:
- uzyskanie odpowiedzi na pytanie: czy projekt został zrealizowany, czy cele zostały osiągnięte
Do zbierania informacji o efektach pracy zostaną użyte:
- ankieta dla rodziców,
- wywiad z dziećmi,
- obserwacja zachowań dzieci w środowisku przedszkolnym, w czasie biwaku.
Po zakończeniu innowacji z wnioskami zapoznamy dyrekcję szkoły, rodziców oraz nauczycieli.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ W ROKU SZKOLNYM 2013/2014