Poniedziałek, 23.12.2024
Name days: Anatola / Sławomir / Wiktoria
Idź do strony głównej Publiczne Przedszkole nr 1 Jarzębinka w Nowych Skalmierzycach

Publiczne Przedszkole nr 1 Jarzębinka w Nowych Skalmierzycach

Warsztaty dla nauczycieli "SENSOLYKE"

Wersja do wydrukuWyślij znajomemuWersja PDF

 Dnia 8 maja w naszym przedszkolu zostały przeprowadzone przez Monikę Mikołajczyk i Annę Nogaj zajęcia otwarte dla nauczycieli z naszej placówki z metody aktywizującej "sensolyke"

Warsztat ten to wartościowy kawałek wiedzy na temat integracji sensorycznej (SI) oraz powiązań tego procesu z zjawiskiem wszechobecnej cyfryzacji społeczeństwa i życia codziennego. Zarówno proces SI, jak nowe technologie stanowią nieodłączny element życia dziecka i pełnią ważną rolę w procesie jego rozwoju.

Celem warsztatu jest ukazanie niepokojącego zjawiska nadmiernej cyfryzacji w procesie rozwoju dziecka oraz jego potencjalnego wpływu na procesy integracji sensorycznej

 

Jeśli w planie dnia kilkulatka więcej niż 30 – 90 minut (w zależności od wieku dziecka) zajmuje kontakt z technologią, dochodzi do zachwiania równowagi w funkcjonowaniu dziecka. Brak tej równowagi w takiej postaci może nieść ze sobą konsekwencje natury:

  1. I.                Poznawczej:Dziecko może mieć trudności z koncentracją oraz, w wyniku uzależnienia, przejawiać brak zainteresowania innymi czynnościami. Połączenie tych dwóch czynników może skutkować spowolnieniem rozwoju obszarów poznawczych, takich jak zdobywanie i poszerzanie wiedzy, zapamiętywanie, skupienie uwagi itd.
  2. II.             Emocjonalnej: Dziecko może przejawiać rozległe trudności w regulacji emocji. Może być nadmiernie pobudzone, a nawet agresywne. W wyniku przebodźcowania można zaobserwować także huśtawkę lub obniżenie nastroju, a także spadek motywacji.
  3. III.           Behawioralnej: Możemy zaobserwować trudne dla całej rodziny zachowania, wynikające z pobudzenia i labilności nastrojów. Dziecko może przejawiać przemoc fizyczną lub werbalną oraz gwałtowne reakcje w momencie odłączenia od technologii. Jest narażone na uzależnienie od cyfrowych bodźców.
  4. IV.           Zdrowotnej: Dziecko może mieć trudności ze snem, wynikające z rozregulowania rytmu dobowego przez światło niebieskie urządzeń oraz niewystarczającej ilości ruchu na powietrzu. Te czynniki mogą skutkować także innymi zdrowotnymi trudnościami, takimi jak otyłość, obniżenie odporności oraz zdrowotne konsekwencje uzależnienia.
  5. V.              Relacyjnej: Może nastąpić zachwianie relacji z opiekunem, wynikające z zbyt małej ilości wspólnie spędzonego czasu oraz przyjęciu przez dziecko zewnętrznych, istniejących tylko w wirtualnym świecie autorytetów. Trudności   w relacji z opiekunem mogą powodować wykształcenie nieprawidłowego typu przywiązania wobec rodzica/opiekuna i rzutować na pozostałe relacje dziecka. Maluch może także doświadczać trudności komunikacyjnych, wynikających z pozostałych powyższych trudności i możliwego spowolnienia rozwoju mowy.

 

 

Galeria Zdjęć