
Dnia 8 maja w naszym przedszkolu zostały przeprowadzone przez Monikę Mikołajczyk i Annę Nogaj zajęcia otwarte dla nauczycieli z naszej placówki z metody aktywizującej "sensolyke"
Warsztat ten to wartościowy kawałek wiedzy na temat integracji sensorycznej (SI) oraz powiązań tego procesu z zjawiskiem wszechobecnej cyfryzacji społeczeństwa i życia codziennego. Zarówno proces SI, jak nowe technologie stanowią nieodłączny element życia dziecka i pełnią ważną rolę w procesie jego rozwoju.
Celem warsztatu jest ukazanie niepokojącego zjawiska nadmiernej cyfryzacji w procesie rozwoju dziecka oraz jego potencjalnego wpływu na procesy integracji sensorycznej
Jeśli w planie dnia kilkulatka więcej niż 30 – 90 minut (w zależności od wieku dziecka) zajmuje kontakt z technologią, dochodzi do zachwiania równowagi w funkcjonowaniu dziecka. Brak tej równowagi w takiej postaci może nieść ze sobą konsekwencje natury:
- I. Poznawczej:Dziecko może mieć trudności z koncentracją oraz, w wyniku uzależnienia, przejawiać brak zainteresowania innymi czynnościami. Połączenie tych dwóch czynników może skutkować spowolnieniem rozwoju obszarów poznawczych, takich jak zdobywanie i poszerzanie wiedzy, zapamiętywanie, skupienie uwagi itd.
- II. Emocjonalnej: Dziecko może przejawiać rozległe trudności w regulacji emocji. Może być nadmiernie pobudzone, a nawet agresywne. W wyniku przebodźcowania można zaobserwować także huśtawkę lub obniżenie nastroju, a także spadek motywacji.
- III. Behawioralnej: Możemy zaobserwować trudne dla całej rodziny zachowania, wynikające z pobudzenia i labilności nastrojów. Dziecko może przejawiać przemoc fizyczną lub werbalną oraz gwałtowne reakcje w momencie odłączenia od technologii. Jest narażone na uzależnienie od cyfrowych bodźców.
- IV. Zdrowotnej: Dziecko może mieć trudności ze snem, wynikające z rozregulowania rytmu dobowego przez światło niebieskie urządzeń oraz niewystarczającej ilości ruchu na powietrzu. Te czynniki mogą skutkować także innymi zdrowotnymi trudnościami, takimi jak otyłość, obniżenie odporności oraz zdrowotne konsekwencje uzależnienia.
- V. Relacyjnej: Może nastąpić zachwianie relacji z opiekunem, wynikające z zbyt małej ilości wspólnie spędzonego czasu oraz przyjęciu przez dziecko zewnętrznych, istniejących tylko w wirtualnym świecie autorytetów. Trudności w relacji z opiekunem mogą powodować wykształcenie nieprawidłowego typu przywiązania wobec rodzica/opiekuna i rzutować na pozostałe relacje dziecka. Maluch może także doświadczać trudności komunikacyjnych, wynikających z pozostałych powyższych trudności i możliwego spowolnienia rozwoju mowy.