Poniedziałek, 23.12.2024
Name days: Anatola / Sławomir / Wiktoria
Idź do strony głównej Publiczne Przedszkole nr 1 Jarzębinka w Nowych Skalmierzycach

Publiczne Przedszkole nr 1 Jarzębinka w Nowych Skalmierzycach

Dzień Świadomości Autyzmu

Wersja do wydrukuWyślij znajomemuWersja PDF

2 KWIETNIA – ŚWIATOWY DZIEŃ ŚWIADOMOŚCI AUTYZMU

 

Tego dnia w akcie solidarności z osobami cierpiącymi na autyzm, wszystkie dzieci, nauczyciele i pracownicy przedszkola „zaświecili się na niebiesko” - jednocześnie ubierając się w różnych odcieniach tego koloru.  Uznawany jest bowiem za najgłębszy z kolorów, rozpływający się w nieskończoności horyzontu. Jako barwa najczystsza i najzimniejsza zarazem staje się najbardziej odrealnioną ze wszystkich barw. Natomiast międzynarodowym symbolem autyzmu są kolorowe puzzle.

Świat osób z autyzmem jest jak gigantyczna układanka, taka bez podpowiedzi. Do końca życia będą układać poszczególne elementy. Z czasem pojawi się jakiś większy fragment, czasem coś wskoczy nie tam gdzie powinno i zrujnuje dotychczasową pracę… Osoby z autyzmem zawsze podejmą kolejną próbę – oni też chcą zobaczyć całość.

 

 

Na środku zdjęcia znajduje się chłopiec – autystyk, który wokół siebie na niebieskim tle ma wypisane wszystkie cechy, które go charakteryzują.



Drodzy Rodzice! Zachęcam do przeczytania przedszkolakom bajki Joanny M. Chmielewskiej pt. Czarodziejka „Bajki bez barier” cz. II AUTYZM oraz do krótkiej refleksji na temat jej treści.

http://niebieskiskarb.pl/wp-content/uploads/2013/12/Czarodziejka_pdf.pdf

 

 

Celem Światowego Dnia Świadomości Autyzmu jest podnoszenie wiedzy na temat zaburzenia uznanego przez ONZ za jeden z najpoważniejszych problemów zdrowotnych świata. Zgodnie z hasłem przewodnim, dzieci z młodszych grup naszego przedszkola oglądały bajkę „Jaś i niebieskie motyle”, starsze natomiast rozmawiały o trudnościach bohatera oraz jego umiejętnościach i sposobach radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Przedszkolaki zrozumiały, że dla osób ze spektrum autyzmu ważna jest przewidywalność i powtarzalność sytuacji.

Dzieci aktywnie spędziły czas na zabawach i ćwiczeniach, między innymi poznały sposoby odbierania bodźców przez dzieci niepełnosprawne. Mogły poczuć ich ograniczenia i wiązane z nimi trudności podczas codziennego funkcjonowania. Przez cały dzień towarzyszyły im niebieskie akcenty, które samodzielnie przygotowały. Z ogromną przyjemnością każda grupa wykonała pracę plastyczną, która polegała na odbijaniu dłoni pomalowanych farbą. W taki oto sposób powstały piękne Jarzebinkowe serduszka.

 

Wszystkie podęte działania miały wpływ na zwiększenie świadomości i wrażliwości społecznej na temat autyzmu oraz zwrócenie uwagi na główne problemy, z jakimi borykają się osoby z autyzmem oraz ich najbliżsi: dyskryminacji, izolacji, braku opieki i wsparcia.



 

Galeria Zdjęć