Program profilaktyczny „Czyste powietrze wokół nas”
Założenia programu:
• Ochrona dzieci przed szkodliwym wpływem dymu tytoniowego.
• Program ten jest adresowany do dzieci przedszkolnych, z udziałem rodziców i opiekunów.
• Stanowi on pierwsze ogniwo w cyklu programów antytytoniowych.
• Program ma charakter profilaktyczny, ale przede wszystkim ma na celu wykształcenie u dzieci świadomej postawy ochrony własnego zdrowia w sytuacjach, gdy są skazane na bezpośredni kontakt z palącymi.
Cele główne programu:
• Wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy.
• Zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub, gdy dorośli palą przy nich tytoń.
W drugim półroczu roku szkolnego 2024/2025 grupa jaworowa oraz grupa orzechowa przystąpiła do programu „Czyste powietrze wokół nas”. Program został zrealizowany poprzez zajęcia warsztatowe, takie jak:
• Zabawy badawcze z powietrzem – szukanie dowodów na istnienie powietrza – właściwości powietrza.
• Spacer po okolicy przedszkola, który miał na celu obserwacje dymów przez przedszkolaków. Podczas spaceru dzieci rozglądały się i reagowały na każde zauważone źródło dymu.
• „Co i dlaczego dymi?”- kolejne zajęcie miało na celu dalsze wzbogacanie wiedzy dzieci na temat pochodzenia dymów, określenia ich rodzajów oraz przyczyn ich wydobywania się. Podczas tych zajęć dzieci miały możliwość obejrzenia filmu edukacyjnego „Jak dbać o czyste powietrze?”. Nastąpiła również burza mózgów, aby udzielić odpowiedzi na pytanie, „Czym jest smog, a co to jest smok?”.
• Co się dzieje, kiedy ludzie palą papierosy?”– na naszych zajęciach dzieci wysłuchały historii, która przydarzyła się Dinusiowi podczas podróży pociągiem do wujka. Dzieci pokazywały jak zachowywali się ludzie w wagonie gdzie nikt nie palił, a jak w przedziale dla osób palących.
• Na zajęciach edukacyjnych powstawały również prace plastyczne wykonane przez dzieci. Prace plastyczne miały na celu uświadomić szkodliwość dymu papierosowego, ale również dzieci w swoich rysunkach zwracały się z prośbą do swojej rodziny, aby przy nich nie palono papierosów.
• „Jak się czuję, kiedy dymi papieros?”- zagadki sensoryczne - „Różne zapachy” – wąchanie miłych i nieprzyjemnych zapachów, ćwiczenia oddechowe, zabawa w „kwiatki”, kolorowanie obrazków.
Program „ Czyste powietrze wokół nas” cieszył się dużym zainteresowaniem dzieci.
Przedszkolaki chętnie uczestniczyły w zajęciach, łatwo przyswajały informacje na temat problemu dymu tytoniowego i innych rodzajów zanieczyszczeń powietrza.
Monika Mikołajczyk
Małgorzata Urbańska
Katarzyna Świrta
Magdalena Łuczak
Anna Szewczyk
Aleksandra Kasik