Dzień Kolorowej Skarpetki
W Pierwszy Dzień Wiosny, 21 marca na całym świecie obchodzony jest Światowy Dzień Zespołu Downa. Sama data – kombinacja liczb 21 i 3 – nie jest też przypadkowa, bowiem w 21 parze chromosomów, osoby zdrowe mają 2 chromosomy, podczas gdy osoby z Zespołem Downa – 3. Stąd inna nazwa tej choroby – trisomia 21.
Wszystkie przedszkolaki, ich rodziny i pracownicy przedszkola brały udział w akcji poprzez założenie skarpetek w różnych, wesołych kolorach – w paski, w kropki, pstrokate, a najlepiej nie do pary. Im bardziej oryginalnie, tym lepiej. Ten spontaniczny, niecodzienny gest miał na celu zamanifestowanie odrębności, z której poczuciem na co dzień zmagają się osoby z Zespołem Downa. Kolorowe skarpetki na naszych stopach były wyrazem radości, akceptacji i solidarności z osobami z Zespołem Downa.
Podczas zajęć dzieci brały udział w różnych formach aktywności, których celem było kształtowanie postaw tolerancji i akceptacji wśród najmłodszych. Wykorzystując prezentację multimedialną nie tylko dowiedziały się czym jest zespół Downa, ale także poznały problemy z jakimi borykają się niepełnosprawne osoby. Najwięcej emocji wzbudziło projektowanie własnych skarpetek nie do pary. Dzieci z dużym zaangażowaniem uczestniczyły w interesujących zabawach, była też opowieść ruchowa przy muzyce na podstawie bajki Andersena „Brzydkie kaczątko”. Dzieci wysłuchały również opowiadania autorstwa Aleksandry Chmielewskiej „Tajemnica znikających ciasteczek” z cyklu „Bajki bez barier” część V Zespół Downa.
Podsumowaniem Dnia Kolorowej Skarpetki była zorganizowana w ogrodzie przedszkolnym wystawa prac plastycznych związanych z tematyką „skarpetek nie do pary”.