Środa, 20.3.2019
Name days: Klaudia / Aleksandra / Patrycja
Idź do strony głównej Publiczne Przedszkole nr 1 Jarzębinka w Nowych Skalmierzycach

Publiczne Przedszkole nr 1 Jarzębinka w Nowych Skalmierzycach

Kącik logopedyczny

Wersja do wydrukuWyślij znajomemuWersja PDF

LOGOPEDYCZNE RADY DLA RODZICÓW

Wersja do wydrukuWyślij znajomemuWersja PDF

  • Mówmy do dziecka, dużo i spokojnie. Nie podnośmy głosu, zwracając się do niego.
  • Nasze wypowiedzi powinny być poprawne językowo, budujmy krótkie zdania, używajmy prostych zwrotów, modulujmy własny głos, nie używamy zmiękczeń.
  • Mówmy dziecku, co przy nim robimy, co dzieje się wokół niego. Niech mowa towarzyszy spacerom, zakupom, pracom domowym.
  • Mówmy do dziecka, zwracając uwagę, aby widziało naszą twarz - będzie miało okazję do obserwacji pracy narządów artykulacyjnych.
  • Od najmłodszych lat uczymy dbałości o higienę jamy ustnej. Pamiętajmy, aby dziecko nauczyło się gryźć i żuć.
  • Zwracajmy uwagę, aby dziecko oddychało nosem; w przypadku, gdy dziecko oddycha ustami, prosimy lekarza o ustalenie przyczyny.
  • Odpowiadajmy na pytania dziecka cierpliwie i wyczerpująco.
  • Opowiadajmy i czytajmy dziecku bajki, wierszyki, wyliczanki. Uczmy krótkich wierszy na pamięć.
  • Oglądajmy z dzieckiem obrazki, nazywajmy przedmioty i opisujmy sytuacje prostymi zdaniami.
  • Rysujmy z dzieckiem, mówmy co kreślimy - "...teraz rysujemy kotka. To jest głowa, tu są oczy, nos...". Zachęcajmy dziecko do wypowiedzi nt. rysunku.
  • Starajmy się, aby zabawy językowe i dźwiękonaśladowcze znalazły się w repertuarze czynności wykonywanych wspólnie z dzieckiem.
  • Zachęcajmy swoje dziecko do mówienia (nie zmuszajmy!); chwalmy je za każdą próbę mówienia; dostrzegajmy każde, nawet najmniejsze, osiągnięcie, nagradzając je pochwałą.
  • Nie należy zaniedbywać chorób uszu, gdyż nie leczone mogą powodować niedosłuch.
  • Nie wolno poprawiać wymowy dziecka, żądać by kilkakrotnie powtarzało dane słowo, zawstydzać, karać za wadliwą wymowę.

                                                                                              

Szanowni Rodzice, jeżeli Was coś niepokoi w rozwoju mowy Waszego dziecka serdecznie zapraszamy na konsultację z logopedą.


KALENDARZ MOWY DZIECKA – ETAPY ROZWOJU MOWY

Wersja do wydrukuWyślij znajomemuWersja PDF

  1. 1.      OKRES MELODII

  • pierwsze miesiące – głużenie
  • pół roku – gaworzenie
  • 7. -8. miesiąc życia – reakcja na własne imię, natężenie i melodię głosu
  • pierwszy rok życia – pierwsze proste wyrazy

 

  1. 2.      OKRES WYRAZU – 1. – 2. ROK ŻYCIA

  • wyrazy zawierające wiele samogłosek: a,i,u, wyrazy typu: baba, papa, tata
  • wyrazy zmiękczane głoskami: ś, ć, dź
  • powtarzanie prostych wyrazów za dorosłym, których maluch nie rozumie

 

  1. 3.      OKRES ZDANIA – 2. – 3. ROK ŻYCIA

  • znaczny postęp w rozwoju mowy dziecka
  • mowa łatwiejsza w zrozumieniu
  • dwuwyrazowe zdania z dużą liczbą rzeczowników

 

  1. 4.      OKRES SWOISTEJ MOWY DZIECIĘCEJ

      Trzylatek:

  • wymawia wszystkie samogłoski ustne i nosowe(a, o, u, e, i, y, ą, ę) i spółgłoski (m, b, p, w, f, ś, ź, ć, ń, k, g, h, t, d, n, l, j, ł)
  • zastępuje spółgłoski sz, ż, cz, dż spółgłoskami s,z,c,dz lub ś,ź,ć,dź (safa, śafa)
  • upraszcza grupy spółgłoskowe płaszcz (płas) stół (stu)

 

Czterolatek:

 

  • jego mowa jest podobna do mowy trzylatka (dochodzą głoski s, z, c, dz) różni się pod względem dźwiękowym
  • zaczyna wymawiać głoskę r (jej brak nie jest jednak powodem do niepokoju)

 

Pięciolatek:

  • mówi raczej wyraźnie, potrafi się kontrolować
  • ustalają się głoski sz, rz, cz, dż, pojawia się r

 

Sześciolatek:

  • realizowane powinny być wszystkie głoski


Galeria Zdjęć