Saturday, 5.12.2020
Name days: Bartosz / Norbert / Sabina
Idź do strony głównej Publiczne Przedszkole nr 1 Jarzębinka w Nowych Skalmierzycach

Publiczne Przedszkole nr 1 Jarzębinka w Nowych Skalmierzycach

Kącik logopedyczny

Wersja do wydrukuWyślij znajomemuWersja PDF


Logopeda: Marzena Karbowiak

Konsultacje logopedyczne:  15 październik godz. 14.30 – 15.30

od listopada każdy poniedziałek godz. 14.30 - 15.15

 


„Bezpieczne wakacje” – bajka logopedyczna i nie tylko …

Na początek proponuję ćwiczenie oddechowe „Balony”– należy nanieść za pomocą słomki wycięte balony na odpowiednie miejsca według koloru. Prawidłowo wykonane zadanie pozwoli odczytać hasło – starsze przedszkolaki mogą to zrobić samodzielnie J. Krótki wiersz jest wprowadzeniem do kolejnego ćwiczenia …

Ćwiczenie oddechowe „Balony” - plik PDF

Bajka logopedyczna Patrycji Siewiera – Kozłowskiej „Bezpieczne wakacje” będzie okazją do usprawniania narządów mowy oraz przypomnienia i utrwalenia ważnych zasad bezpieczeństwa, których należy bezwzględnie przestrzegać w czasie wakacji

Bajka "Bezpieczne wakacje" - plik PDF

Na koniec kilka wakacyjnych rad logopedycznych …  oraz serdeczne życzenia bezpiecznych i radosnych wakacji.

Dziękuję za współpracę i do zobaczenia – pozdrawiam :)




Dmuchajka logopedyczna – zrób ją sam :)

Dzień dobry - dziś proponuję zabawę oddechową, która mam nadzieję spodoba się dzieciom. Oryginalna dmuchajka logopedyczna – trochę kosztuje, a można ją zrobić prawie z niczego i to w parę minut (wykonują rodzice) :)


Celem zabawy jest wydłużenie fazy wydechowej oraz świadome gospodarowanie oddechem.

Materiały: plastikowa butelka z nakrętką, nożyczki, słomka i coś lekkiego, np. piórko, kolorowe pompony, lekko zgnieciona folia aluminiowa, kulka z jednej warstwy chusteczki higienicznej, …

Sposób wykonania: z plastikowej butelki odcinamy górę, tak by uzyskać lejek. W nakrętce wykonujemy otwór (ja bez problemu wycięłam go nożyczkami do paznokci, innym sposobem jest, np. wypalenie dziurki w nakrętce nagrzanym gwoździem trzymanym kombinerkami). Do uzyskanego otworu w nakrętce wkładamy słomkę i zakręcamy ją na lejku. W dmuchajce umieszczamy jeden z proponowanych przedmiotów (przetestowałam wszystkie). 

Gotowe - miłej zabawy :)

Należy tak wydmuchiwać powietrze przez słomkę, aby kulka unosiła się w lejku. Pomoc wielokrotnego użytku - słomkę można wymieniać, dzięki czemu uczestnik zabawy korzysta z niej w sposób higieniczny.




Ćwiczenia słuchowe – „Domino słowno – głoskowe”

Cel: doskonalenie analizy i syntezy słuchowej – wyodrębnianie ostatniej głoski w wyrazie

Uwaga – proponowane zabawy są adresowane do starszych przedszkolaków, tzn. 5-6-latków, które opanowały już analizę i syntezę sylabową oraz wyodrębnianie pierwszej głoski w wyrazie.

W przypadku wyodrębniania ostatniej głoski łatwiej jest to zrobić, gdy wyraz kończy się spółgłoską, np. komar, noc, klocek ...  Wyrazy zakończone samogłoską mogą sprawiać dzieciom więcej problemów dlatego wprowadzamy je, gdy dziecko dobrze radzi sobie z wyodrębnianiem spółgłosek .

Zachęcam do wykorzystania:)

  Propozycje zabaw: zobacz więcej …

Domino (plik PDF)



Zabawa  „Wielkanocne pisanki”

Dzień dobry – w związku ze zbliżającymi się świętami temat zabawy świąteczny, ale umiejętności, które ćwiczymy dotyczą usprawniania podniebienia miękkiego, ćwiczą mięsień okrężny warg oraz cofają masę języka do tyłu - co jest szczególnie ważne dla dzieci mających problemy z seplenieniem, czyli międzyzębową wymową głosek s, z, c, dz i nie tylko. Zapraszam do wykorzystania :)

Pomoce: wydrukuj lub przygotuj samodzielnie kartkę z narysowanym konturem jajka ( opis w załączniku), małe ozdobne elementy z papiery oraz słomkę.

Przebieg zabawy:

  1. Aby było ciekawiej można rozpocząć od zagadki: Co to takiego, odgadnij kotku, są z wierzchu białe, a żółte w środku. Gdy je gotować, dziwy się dzieją, bo zamiast mięknąć, one twardnieją?” lub „Kura je zniosła, mama przyniosła, ugotowała i dzieciom dała.”
  2. Wykonajcie według instrukcji lub własnego pomysłu kontur jajka.
  3. Przygotujcie małe, ozdobne elementy z papieru.
  4. Zaproponujcie wykonanie pisanki zasysając i przenosząc ozdobne elementy przy pomocy słomki na kontur jajka; jeżeli dziecko (szczególnie młodsze) będzie miało problem z tym ćwiczeniem, możemy zaproponować zabawę oddechową: dziecko układa elementy na jajku, a „psotny wiatr” je rozwiewa, tzn. przez słomkę lub bez zdmuchujemy elementy z jajka (wdech nosem, wydech ustami)
  5. Zabawę można wykorzystać w kolejnych dniach. Jeżeli nie, dzieci mogą wykonać pracę plastyczna. Miłej zabawy :)

Załącznik - zobacz więcej (plik PDF)

szablon pisanki (plik pdf)

szablon - wzory na pisankę (plik pdf)




Bajka logopedyczna „Kolorowe piórka”

Dzień dobry – dziś proponuję ćwiczenia usprawniające narządy mowy w formie opowiadania oraz ćwiczenia oddechowe.

Przeczytaj dziecku opowiadanie i we wskazanym momencie  razem z dzieckiem wykonaj określone ćwiczenia. Na koniec wykonajcie wybrane ćwiczenia oddechowe  z wykorzystaniem piórek (mogą być zrobione z papieru). Postaraj się powtórzyć ćwiczenia min. 2-3 razy w tygodniu. Miłej zabawy :)

Bajka logopedyczna „Kolorowe piórka” – zobacz więcej ….




Ćwiczenia słuchowe - „zabawy z sylabami”

Cel: doskonalenie analizy i syntezy sylabowej

Propozycje zabaw:

1. „Dokończ słowo” – kulamy do dziecka piłkę i mówimy wierszyk oraz pierwszą sylabę wyrazu, dziecko kończy wyraz i podaje całe słowo, np. pił – ka, piłka; lal – ka, lalka; śli-mak, ślimak. Wyrazy powinny być dwusylabowe. Rymowanka: „Toczę do ciebie piłkę i mówię część słowa, a ty powiedz jaka jest druga połowa …”

 

2. Zabawy z sylabami – zobacz więcej …




Ćwiczenia artykulacyjne „Deszczyk”

Zadaniem ćwiczeń artykulacyjnych jest między innymi doskonalenie prawidłowej i wyrazistej mowy dziecka. Zachęcam do wykorzystania …

Zalecenia: zabawę można rozpocząć, od ćwiczeń narządów mowy, np. „Wiosenna pogoda” (patrz wcześniej). Warto powtórzyć zabawę w kolejnych dniach. Nie musimy za każdym razem wykonywać wszystkich kroków poniższej instrukcji. Wystarczy przeczytać wiersz pomijając odgłosy, zadaniem dziecka jest naśladować je. Miłej zabawy J

 „Deszczyk” autor A. Wacławski

„Deszczyk kapie, kap, kap, kap!

Po kałużach, chlap, chlap, chlap!

O parapet, pum, pum, pum!

I o szyby, bum, bum, bum!

Z deszczem burza, bach, bach, bach!

Rosną kwiatki, och i ach!

A po deszczu, ci-cho-sza …

Piękny kolor tęcza ma!”


Instrukcja: zobacz więcej …




Ćwiczenia narządów mowy – „Wiosenna pogoda”

„W marcu jak w garncu” oraz „Kwiecień plecień bo przeplata, trochę zimy, trochę lata” – to przysłowia przypominające nam, że  przyroda potrafi nas zaskoczyć i lubi płatać figle. Proponowane ćwiczenia będą  z nią związane  

Wykonaj ćwiczenia związane z określoną pogodą;

  • słońce – tworzenie ze złączonych warg na przemian uśmiechu i dzióbka,
  • chmura – nadymanie policzków  i wypuszczanie powietrza
  • deszcz – unoszenie języka do górnego i dolnego dziąsła na zmianę przy szeroko otwartych ustach (język porusza się w buzi w środku za zębami) lub młodsze dzieci mogą naśladować deszcz mówiąc: kap, kap
  • wiatr – ćwiczenia oddechowe: wdech nosem i długi wydech ustami
  • śnieg – jest nam zimno - wprowadzenie warg w wibracje (parskanie),
  • grad – wypychanie językiem policzków raz z jednej, raz z drugiej strony,

Uwaga: ćwiczenia wykonujemy razem z dzieckiem

Propozycje zabaw z wykorzystaniem ćwiczeń usprawniających narządy mowy:

zobacz więcej …




Ćwiczenia słuchowe – „Łańcuch wyrazów na określoną głoskę”

Cel: doskonalenie analizy i syntezy słuchowej – wyodrębnianie pierwszej głoski w wyrazie

Aby uatrakcyjnić zabawę przygotuj kartoniki lub karteczki z literkami, włóż je do pudełka lub rozłóż na stole i wylosuj jedną literkę

Propozycje zabaw:

  1. Bawiąc się z dzieckiem naprzemiennie wypowiadamy wyrazy na wylosowaną głoskę, np. „B” jak: buty, brzuch, banan, broda … jeżeli dziecko ma problem, a pula możliwości jest duża możemy podpowiedzieć, np. można ulepić go ze śniegu :) – bałwan itd. Z czasem odchodzimy od podpowiadania. Dodatkowo możemy wykorzystać kamyki, nakrętki, guziki i za każdy prawidłowo podany wyraz obok wylosowanej na początku litery układamy go jako punkt. Na koniec zabawy liczymy ile wyrazów udało się nam wymyśleć.
  2. Losujemy literę – można ją napisać na kartce A4 - zadaniem dziecka jest narysować jak najwięcej obrazków, których nazwa rozpoczyna się daną głoską. Na końcu razem sprawdzamy: dziecko nazywa, liczy i zapisujemy ilość prawidłowych wyrazów. Jeżeli bawimy się z dzieckiem możemy rysować równolegle na swoich kartkach, a na koniec porównać efekty działań, wzbogacamy wówczas naszymi pomysłami wiadomości dziecka.
  3. Naprzemiennie wymyślamy dla siebie wyrazy i pytamy: co słyszysz na początku wyrazu, np. ser – s (doskonale s jak ser). Za każdą poprawną odpowiedź uczestnik zabawy dostaje punkt. Na koniec liczymy i porównujemy ilość zdobytych punktów.

Uwaga: dziecko uczy się od nas i z czasem staje się to dla niego coraz łatwiejsze. Zabawę warto wykorzystywać systematycznie bez nadmiernego przedłużania!



Zabawa oddechowa „Wiosenny wiatr”

Pomoce: popatrz jak wygląda trawa, weź paseczek bibuły lub karteczkę i ponacinaj ją z jednej strony tworząc paseczki. Przygotowaną w ten sposób trawkę wykorzystaj w zabawie.

Przebieg: dmuchaj na papierową trawkę długim strumieniem powietrza. Naśladuj wiosenny wiatr. Zwróć uwagę na prawidłowy tor oddechowy, tzn. wdech nosem, wydech ustami.

Zabawę można rozpocząć od ćwiczeń usprawniających narządy mowy „Poszukiwanie wiosny” (patrz wcześniej) oraz od zabawy artykulacyjnej „Wiosenne wierszyki” – dziecko kończy krótki wierszyk:

Lata osa koło … (nosa).

Radują się dzieci, gdy słonko mocno … (świeci).

Za chwilę zakwitną żółte … (żonkile).

Drzew koronę zdobią pączki … (zielone).

Piękna i radosna idzie do nas … (wiosna).

(Jeżeli dziecko ma z czymś problem, np. żonkile możecie wyszukać i zobaczyć jak wygląda ten kwiat, a zieloną trawkę można wykorzystać w pracy plastycznej, np. na temat „Idzie do nas wiosna”).

 



Gimnastyka narządów mowy „Poszukiwanie wiosny”

Opowiedz lub przeczytaj dziecku opowiadanie o języczku, który wybrał się na poszukiwanie wiosny. We wskazanym momencie wykonaj razem z dzieckiem określone czynności …  Kliknij aby zobaczyć tekst



Mowa jest sprawnością – trzeba się jej uczyć

  1. Rozwój mowy postępuje równolegle z rozwojem motoryki narządów mowy
  2. Mowa powstaje dzięki skoordynowanej aktywności języka, warg, gardła, podniebienia, krtani i płuc
  3. Do rozwoju i koordynacji poszczególnych narządów mowy potrzebny jest czas i aktywne ćwiczenia
  4. Po urodzeniu żadne z narządów biorących udział w powstaniu mowy nie jest gotowe do swoich czynności.

Więcej informacji na ten temat …




Sukces dziecka zależy od naszej współpracy!

Automatyzacja, czyli nawyk - to czynność, którą spełniamy odruchowo, nawet o tym nie myśląc. To rutynowy sposób postępowania lub wzór zachowania, nabyty przez częste powtarzanie.

Ostatecznym celem terapii logopedycznej jest automatyzacja, czyli prawidłowa realizacja głoski w mowie spontanicznej.

Etapy oraz częste błędy wydłużające terapię …

Artykuł pt. "Automatyzacja, czyli nawyk!" (Plik PDF)


Kiedy do logopedy?

Rozwój mowy pojawia się u wszystkich dzieci w stałej kolejności, choć rozwija się indywidualnie i może być: przyspieszony, w normie lub opóźniony, ponieważ nie każde dziecko ma identyczne warunki rozwoju oraz identyczne zdolności. Wiedza o tym co normalne i w jakim czasie, stanowi punkt odniesienia do patologii. Odnosząc się do szeroko pojętej normy możemy zaobserwować zarówno prawidłowości, jak i odchylenia, które powinny zwrócić naszą uwagę i zachęcić do podjęcia działań w tym kierunku.

Więcej informacji na ten temat (plik PDF)



Galeria Zdjęć