Innowacja pedagogiczna realizowana będzie w Publicznym Przedszkolu nr 1 „Jarzębinka” w Nowych Skalmierzycach. Została zarejestrowana przez Kuratorium Oświaty w Poznaniu pod numerem 5361.2.1.2014
Autorzy innowacji: mgr Dominika Wawrzyniak mgr Monika Rybak
Realizatorzy innowacji:
- Dominika Wawrzyniak, Monika Rybak, Arleta Mielcarek, Anna Błaszczyk, Maja Wojtczak
Termin realizacji innowacji:
- Od stycznia 2014r do czerwca 2016r . Innowację będą realizować dzieci obecnie 3 letnie oraz grupa mieszana 3 – 4 lakti do końca edukacji przedszkolnej
Wstęp
„Za pomocą książek wielu ludzi staje się ludźmi
uczonymi nawet i poza szkołą, a bez książek nikt
nie wykształci się nawet w szkole”
(J. Amos Komeński)
Okres przedszkolny jest szczególnie ważnym etapem w życiu każdego małego dziecka, ponieważ wkracza ono w świat wielu nowych wiadomości, wartości i przyjaźni. Edukacja i wychowanie dzieci 3 – letnich staje się fundamentem do ukształtowania przyszłego człowieka, który będzie prezentował bogaty zasób wiedzy i ułatwi mu „dobry start w szkole”. Dobierając metody w pracy dydaktyczno – wychowawczej w przedszkolu staramy się mieć na uwadze dobro dziecka, wspieranie jego rozwoju, wspomaganie proces uczenia się w atmosferze partnerstwa i życzliwości. Zabawa i nauka w przedszkolu powinna nieść radość z przeżywania zdobytych osiągnięć dziecka. W naszym przedszkolu szczególnie cenne stało zwrócenie uwagi na wymowę dzieci 3 – letnich, gdyż w tym okresie kształtuje się mowa. Coraz więcej dzieci przychodzi do przedszkola z niewyraźną mową, trudnościami
w artykulacji głosek lub opóźnionym rozwojem mowy jednak wykorzystując wybrane metody możemy zniwelować wykryty wcześniej problem.
Szczególnie zainteresowała nas metoda symultaniczno – sekwencyjna prof. Jagody Cieszyńskiej, dzięki której pragniemy wspomagać rozwój mowy dzieci w wieku przedszkolnym. Dzięki rozpoczęciu zabawy w czytanie tą metodą, wpłyniemy na rozwój wszystkich funkcji psychicznych dziecka – od spostrzegania do myślenia poprzez analogię rozumienia przyczynowo – skutkowego oraz funkcjonowania pamięci.
Rozpoczynając pracę metodą wczesnej nauki czytania prof. J. Cieszyńskiej od początku edukacji przedszkolnej otworzymy dzieciom lepsze możliwości rozwoju mowy, zniwelowania wszelkich problemów i barier w mówieniu, a także przygotujemy w pełnym zakresie do roli ucznia w szkole.
Założenia ogólne innowacji
1. Cel główny innowacji:
- Przygotowanie dzieci do nauki czytania
2. Cele ogólne innowacji:
- Stymulacja rozwoju w zakresie percepcji wzrokowej, słuchowej, motoryki, myślenia
i pamięci;
- Podnoszenie kompetencji językowej i komunikacyjnej, rozumienia wieloznaczności słów, wyrażeń metaforycznych i związków frazeologicznych;
- Rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej;
- Wprowadzenie nawyków czytelniczych poprzez codzienną zabawę z książeczkami – planszami dla przedszkoli „Kocham czytać”.
- Rozwijanie koncentracji lepszego skupienia uwagi.
Działania zmierzające do osiągnięcia celów realizacji innowacji:
Codzienna zabawa z dziećmi metodą symultaniczno – sekwencyjną połączona
z realizacją programu edukacji przedszkolnej Małgorzata Kwaśniewska, Wiesława Żaba – Żabińska, „Nasze przedszkole”.
Ewaluacja
- Obserwacja zachowań dzieci podczas zajęć.
- Ankieta dla rodziców „Czy dziecko interesuje się książką?”