
TYDZIEŃ BUDOWANIA RELACJI
W pierwszy tygodniu października nasze przedszkole wzięło udział w ogólnopolskiej inicjatywie "Tydzień budowania relacji", organizowanej w ramach programu Ministerstwa Edukacji. To wyjątkowe wydarzenie miało na celu wzmocnienie relacji w społeczności przedszkolnej, promowanie empatii, dialogu i wzajemnego szacunku między dziećmi, nauczycielami oraz rodzicami.„Tydzień Budowania Relacji” to krok w stronę bardziej wspierającego i zintegrowanego przedszkola, w którym każdy czuje się ważny i zauważony.
W trakcie tygodnia realizowaliśmy różnorodne działania integracyjne, rozmowy i projekty wspierające bezpieczną i przyjazną atmosferę w edukacji. Inicjatywa zachęcała do wspólnego spędzania czasu, otwartości na drugiego człowieka oraz budowania trwałych więzi, które są fundamentem dobrego samopoczucia i efektywnej nauki. W ramach tej inicjatywy nasze grupy przedszkole zrealizowały takie działania jak:
Dzień 1 – Poznajemy się lepiej
Zabawa integracyjna „Imię i ruch” – dzieci mówią swoje imię i pokazują ruch, reszta powtarza.
Tworzenie „Drzewa przyjaźni” – każde dziecko odciska swoją dłoń na kolorowym liściu, a potem przykleja do wspólnego plakatu.
Zabawa w kręgu „Co lubię, co mnie cieszy” – dzieci uczą się mówić o sobie i słuchać innych.
Ćwiczenia w parach – np. „lustro” (jedno dziecko naśladuje ruchy drugiego).
Dzień 2 – Współpraca i pomoc
Zabawy zespołowe z chustą animacyjną Klanza (wspólne utrzymywanie piłeczek, tworzenie fal).
Budowanie wieży z klocków tylko we współpracy (dzieci mogą dokładać klocek tylko po kolei, muszą się dogadywać).
„Pomocna dłoń” – dzieci losują karteczki z zadaniem np. „pomóż koledze ubrać buty”, „poczęstuj kogoś klockiem”.
Bajka terapeutyczna o przyjaźni i rozmowa: „Jak możemy być dobrymi kolegami/koleżankami?”.
Dzień 3 – Emocje i empatia
Zabawa „Emocjonalne lustro” – dzieci pokazują różne emocje, a reszta odgaduje.
Tworzenie „Kącika uczuć” – plakat z buźkami, dzieci zaznaczają rano jak się czują.
Drama – krótkie scenki: co zrobić, gdy ktoś się smuci / gdy ktoś się boi / gdy ktoś się złości.
Opowiadanie "Serduszko z listków" (scenariusz dla przedszkoli), Fundacja Instytut Edukacji Pozytywnej oraz utworzenie Drzewa z katalogiem wartości.
Dzień 4 – Wspólne działanie i zabawa
Projekt plastyczny „Nasza grupa” – dzieci wspólnie tworzą duży plakat (np. wspólne miasto, łąkę, statek, las).
Zabawy terenowe: przeciąganie liny, wspólne zadania w parach (np. bieg z balonem trzymanym między brzuchami).
Gra „Znajdź przyjaciela” – dzieci dobierają się według kolorów karteczek i wykonują zadania razem.
Muzyczna improwizacja – gra na instrumentach w małych grupach, dzieci uczą się współbrzmienia.
Dzień 5 – Podsumowanie tygodnia
„Krąg komplementów” – dzieci mówią sobie coś miłego (np. „Lubię się z tobą bawić”, „Podoba mi się Twój rysunek”).
Tworzenie Księgi Przyjaźni – każde dziecko rysuje siebie z kolegą/koleżanką i wpisuje symboliczny znak (serce, słońce).
Zabawy ruchowe „Wielki pociąg przyjaźni” – dzieci jadą pociągiem po całej sali, zabierając po drodze kolegów.
Uroczyste wręczenie dyplomów „Przyjaciel grupy” – każde dziecko dostaje swój dyplom z imieniem i dobrym słowem od nauczyciela.
[2]
[3]
[4]
[5]
[6]
[7]
[8]
[9]
[10]
[11]
[12]
[13]
[14]
[15]
[16]
[17]
[18]
[19]
[20]
[21]
[22]
[23]
[24]
[25]
[26]
[27]
[28]
[29]
[30]
[31]
[32]
[33]
[34]
[35]
[36]
[37]
[38]
[39]
[40]
[41]
[42]
[43]
[44]
[45]
[46]
[47]
[48]
[49]
[50]
[51]
[52]
[53]
[54]
[55]
[56]
[57]
[58]
[59]
[60]
[61]
[62]
[63]
[64]